maanantai 11. kesäkuuta 2018

Sosiaalinen media työyhteisössä / Yrityksen ja some

Oppimistehtävä 1B

Tehtävänä on valita kolme yritystä tai organisaatiota ja tarkastella kyseisten toimijoiden sosiaalisen median käyttöä. Valitsin kaksi yritystä ja yhden organisaation.

Yritys nro 1

Ensimmäinen tutkimani yritys on suuri suomalainen toimija. Ala ei ole kovin mediaseksikäs, mutta isona nimenä on helppoa kulkea kehityksen mukana. Instagram siis löytyi kuin löytyikin! Seuraajia tilillä on noin 11 000. Julkaisuja hieman päälle 200 kpl. Instagram-tilin luonne on melko selkeä: Yritys tuo omaa osaamistaan sekä alaansa hyvin esille. Kuvat ovat pääasiassa yrityksen tuotteista sekä muutamista tapahtumista. Postauksia on mm. suuremmista tapahtumista, missä yritys on mukana. Yritys on ottanut hyvin härkää sarvista kiinni ja päässyt ajan hermolle. Tämäm tuo varmasti lisää positiivista näkvyyttä.


Organisaatio nro 2

Tarkastelin kyseisen organisaation sosiaalisen median käyttöä nettisivuista alkaen. Nettisivut ovat täydet ja kattavat melko hyvin organisaation ajamaa asiat. Hetken googlailun jälkeen löytyi myös Instagram. Kuvia on hyvinkin runsaasti ja kuvat ovatkin hieman tiedoitusluontoisia. Kuvat itsessään ovat aiheeseen liittyviä ja koko tilistä tulee mukava fiilis. Mihinkään viralliseen tiedoitukseen organisaatio ei Instagram-tiliään käytä, mikä on mielestäni ihan hyvä asia. Heiltä löytyy myös sivut Facebookista, josta löytyykin sitten enemmän ilmoitusluonteisia postauksia. Instagram on siis kyseiselle toimijalle täysin hupikäytössä, missä jaetaan hienoja aiheeseen liittyviä kuvia ilman sen suurempaa tarkoitusta, 

Yritys nro 3

Viimeiseksi halusin valita jonkun hyvin suuren sekä kansainvälisen yrityksen. Koska kaksi edellistä toimijaa olivat kotimaisia, oli hyvä ottaa tarkasteluun myös jotain Suomen rajojen ulkopuolelta. Kyseisen yrityksen Instagramtilillä on 5,6 miljoonaa seuraajaa ja hieman alta sata julkaisua. Kyseessä on suuren suuri brändi, mikä on varmasti saanut seuraajansa logon avulla. Mikä tilistä tekee erikoisen ja sai minutkin käyttämään ihan aikaa sen tutkailuun on se, että kuvat ja materiaali tilillä on täysin muuta, mitä yritys tuottaa. Kuvat ja videot ovat mahtavia mestariotoksia, mutta kyseinen brändi ei todellakaan esiinny niissä millään lailla. Kuvia tulee melko harvakseltaan, mutta se ei jostain syystä yllätä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti