maanantai 13. elokuuta 2018

OPPIMISTEHTÄVÄ 2 /Sosiaalisen median tietosuoja, digitaalinen identiteetti ja pelisäännöt

  • Millaisia seikkoja sosiaalisia verkkotyökaluja työyhteisöissä käyttävän henkilön pitäisi ottaa huomioon tietosuojan näkökulmasta
Kun käytetään sosiaalista mediaa ja sen verkkotyökaluja, on alla oleva muistilista hyvä olla hallussa:
  • Suojaa tietokone haittaohjelmilta
  • Tarkista aina yksityisyyttä suojelevat asetukset
  • Älä tuo someen mitään henkilökohtaisia tietoja 
  • Mieti tarkasti, millaisia asioita tuot julki sosiaalisessa mediassa tai sen verkkotyökaluissa
  • Kysy aina lupa julkaisuun esim. kuvia lisätessä valokuvissa olevilta henkilöiltä


  • Mitä ovat avoimuuden ja läpinäkyvyyden edut 
Kuluttajan on helpompi saada tietoa ja löytää tietoa esimerkiksi eri yritysten sekä tahojen toiminnasta. Avoimuus sekä läpinäkyvyys esimerkiksi helpottavat vertailua sekä lisäävät kilpailua. Läpinäkyvyys sekä avoimuus nykyisessä viestinnän maailmassa avaa paljon ovia mm. keskusteluille sekä erilaisille palveluille. Yleisesti ottaen ko. asioiden etuja ovat juuri tiedon ja viestien saaminen suuren yleisön ääreen. 
  • Milloin henkilökohtaisten tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteisön kannalta
Nykypäivänä henkilökohtaisten tietojen jakaminen tulee esille lähinnä negatiivisessa valossa. Kerrotaan, kuinka näitä ja näitä tietoja on levinnyt paikkoihin mihin ne eivät kuulu. Henkilökohtaiset tiedot ovat kinkkinen käsite nyky-yhteiskunnassa. Juuri SoMen aikakaudella, raja siitä mikä on enää henkilökohtaista ja mikä ei, on todella häilyvä. Jotkut kertovat ja jakavat itsestään kaiken, jotkut pysyvät loppuun saakka salaperäisinä.

Mikä tilanne sitten olisi sellainen, että niiden tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteisölle? Kysymys on vaikea. Yksityisyyttä halutaan varjella täysin voimin, ja se, mikä taas on sitä henkilökohtaista, on monelle eri käsite. Jotkut eivät halua edes nimeään mihinkään julki, toiset taas kertovat jo melkein postiosoitteensa.

Ainoa järkevältä kuulostava tapaus on, että työyhteisön jäsenten nimet/sähköpostit/jne tuodaan julki toiminnan lisäämiseksi. Että esimerkiksi liiketoiminta vaatii yhteydenottoja, jotka eivät onnistu ilman sitä.
  • Millaista vahinkoa voi syntyä ellei henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta huolehdita
Näitä tapauksia on monia. Pahimmillaan, kun suojaus pettää, se vaikuttaa henkilön siviilielämään tai vaikka työpaikan saantiin. Julki voidaan tuoda arkaluonteisia asioita, joilla ei teoriassa ole merkitystä esimerkiksi työnsaamisessa, mutta koska puskaradio rummuttaa, monet voivat ajatella asian vaikuttavan. Tällöin työura voi vaarantua. Lisäksi voidaan puhua esimerkiksi kunnianloukkauksista ta muista henkilöön negatiivisesti vaikuttavista asioista, jos henkilökohtaisia tietoja vuotaa väärään paikkaan.

  • Millaisia tietoja sinusta löytyy
  • Ovatko tiedot mielestäsi oikeita 
  • Kuinka voit vaikuttaa siihen, mitä tietoja sinusta on 
  • Voiko tietoja poistaa verkosta 
Kun googlasin oman nimeni, tulokset olivat lähinnä Facebookiin, ratsastusharrastukseeni tai valokuvaukseen liittyviä linkkejä. Paljon mm. julkisia tuloksia ratsastuskilpailuista tai ottamiani valokuvia muiden sosiaalisissa medioissa. 

Tiedot, mitä hausta tuli, olivat kyllä todenmukaisia. Ne olivat todellisia asioita tai kädenjälkeäni (valokuvat.) Muutaman hakutuloksen jälkeen selasin lähinnä linkkejä, joissa jonkun muun sukunimi on Kyläkoski. Myös blogini sisältöä löytyi nimeni hausta.

Kyseisiin tietoihin pystyisin kyllä vaikuttamaan. Nykyään saa valita, näkyykö nimesi julkisissa tuloslistoissa vaikka esteratsastuskilpailuissa. Facebookin juttuihin en voi vaikuttaa, sillä olen kyseisessä palvelussa nimelläni, joten se löytyy aina jostain. Joitain löytämiäni tietoja pystyisi poistamaan.

Etsi verkosta jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt. Pohdi blogissasi/vlogissasi, mikä on löytämiesi pelisääntöjen keskeisin viesti. Kenen vastuulla näiden pelisääntöjen laatiminen mielestäsi on ja mitä niissä tulisi olla

Tutustuin netissä Eilakaislan sosiaalisen median pelisääntöihin, mitkä olivat hyvinkin tiiviit ja sanoma meni perille. Keskeinen viesti oli, että mikäli työntekijän puheista/kirjoituksista/videoista tulee ilmi hänen työnantajansa, hän edustaa silloin mielipiteillään työnantajaansa. Tämä kiteyttää sen, että pitää tarkoin miettiä mitä mihinkin kommentoi tai julkaisee. 

Säännöissä oli myös siitä, että myöskään työnantaja ei saa hakea tietoa sosiaalisen median kautta työntekijästä, mikäli siihen ei ole annettu erikseen lupaa. Jos CV:ssä on linkkejä sosiaalisen median profiileihin, se riittää luvaksi. 

Muutama ehdoton EI löytyi myös, ne on alla listattuna:
  • Älä jaa yrityksen sisäistä informaatiota
  • Älä puhu pahaa kenestäkään
  • Älä valehtele tai johda harhaan
  • Älä lähde mukaan julkiseen loan heittoon
  • Älä ole anonyymi
  • Älä plagioi

Lähteet: 

https://www.eilakaisla.fi/blogi/sosiaalisen-median-kayttoohjeet-tyontekijoille-ja-hakijoille

https://viestijat.fi/voiko-avoimuudella-lisata-organisaation-innovatiivisuutta/

https://wiki.uef.fi/display/somesuositus/7+Tietoturva+ja+tietosuoja+somessa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti